Hoera, 1 jaar Amstelveen

Na (bijna) mijn eerste jaar Amstelveen ben ik al weer bezig met plannen maken voor het tweede jaar op mijn werk voor de Stadshartkerk. Een goed moment om eens terug te kijken naar mijn online activiteiten.

Ik ben begonnen met wat blogjes over Amstelveen (koffie, inwoners, een andere kant, amstelveenlied). Al snel volgde het initiatief local hero. Want in mijn zoektocht naar Amstelveen kwam ik uiteraard mensen tegen. Ik vond het inspirerend om te zien dat er mensen zijn die hun hart op de goede plek hebben zitten en zich inzetten voor anderen die hulp hard nodig hebben. Tot nu toe heb ik 8 local heroes gevonden en er elke keer een stuk over geschreven. Lees ze en laat je inspireren. Bedankt voor de mooie suggesties. Als je er nog één weet, hoor ik het uiteraard graag.

Naast mijn blog gebruikte ik Twitter en Facebook om in gesprek te gaan, en om op de hoogte te blijven van wat er gebeurt in Amstelveen. Wanneer je online betrokken bent op Amstelveen kun je niet om politiek heen. De berichten op de lokale afdeling van dichtbij.nl zijn veelal gelinkt aan politiek en politici: een soort politiek getint openbaar forum waar iedereen zijn of haar zegje kan doen. Ik vind het jammer dat ik nog niet veel verder ben gekomen dan die ‘online hoek’ van Amstelveen. Waar zijn de Amstelveense bloggers die ook over andere onderwerpen bloggen? Is er ergens een overzicht? Waar zijn we met z’n allen online mee bezig? Of hebben Amstelveners niet veel behoefte om van zich af te schrijven? Of wordt de ‘information overload’ ons teveel en hebben we genoeg aan de online krant en ons eigen vriendennetwerk op Facebook en Twitter?

Het wreekt zich voor mijn blog ook wel dat er niet echt een hele duidelijke thematische invalshoek is. Ik plaats er vlogs n.a.v. thema’s die ik zondags bespreek in de Stadshartkerk. Ze worden zo nu en dan bekeken, maar het ‘online gesprek’ is er nog niet echt van gekomen. De persoonlijke berichten doen het juist weer wel heel goed. De blog over ‘nieuw leven’ met een eerste foto van onze dochter was de absolute topper.

Als websiteontwikkelaar ben ik natuurlijk ook geïnteresseerd in de harde feiten:

  • Er zijn 2678 bezoekers, hoofdzakelijk Nederlanders, geweest die gemiddeld 2,71 pagina bekeken hebben in gemiddeld 2 minuten en 22 seconden.
  • 43 % gebruikt Chrome, 22% IE en 12 % Firefox.
  • 23% was een mobiele bezoeker
  • Het grootste gedeelte van het bezoek kwam via Facebook waar ik mijn blogs ook plaats, stadshartkerk.nl, twitter, google, mijn nieuwsbrief en dichtbij.nl volgen daarna.
  • Via Google kwamen mensen binnen met ‘lars grijsen’ (en alle spelfouten daarvan) als de meest gebruikte zoekterm gevolgd door allerlei opdrachten. Het valt op dat er veel op namen gezocht wordt (bijv. naar de local heroes).

Heb je nog tips of wensen voor deze blog voor het komende jaar? Reageer graag hieronder. Op de hoogte blijven? Vul links aan de zijkant je e-mailadres in om de nieuwsbrief te ontvangen.